Rapport från Sci-Fi mässan i Göteborg

Helgrapportering från sci-fi mässan i Göteborg med
Anna ArtooAnna Vikmanis!
Del 1 av 2

Hej! En liten snabb presentation av mig själv här som gästbloggare! Jag heter Anna och är medlem i Rebel Legion – Nordic Base. Min dräkt är prinsessan Leia från A New Hope. Jag bor tillsammans med min älskade sambo Henrik som själv är medlem i 501st – Nordic Garrison som en stormtrooper. Och enligt tradition brukar dessa organisationer + R2 Builders vara på varje sci-fi mässa för att ha kul, samla in pengar till bla Barncancerfonden och göra andra glada! Och den här helgen var vi på sci-fi mässan i Göteborg! Och inte nog med det, vi lyckades slå rekord för insamlandet! Men en sak i taget här nu.

Fredagen

Bakluckan

Bilden är egentligen ifrån när vi skulle åka hem, men förutom den vita påsen så var bilen så här smockfull även på väg till Göteborg (mest skrymmande är helt klart Spacemarine rustningen som är i de röda säckarna).

Eftersom vi inte bor i Göteborg fick vi bila i en 4 timmar på fredagen. Och förutom att Henrik hade med sig sin Stormtrooper, hade han också sin gigantiska Spacemarine (Warhammer 40 000) rustning också! Vart rätt trångt i bilen, men det gick finfint. Väl framme på mässområdet och hjälpte vi till att rigga upp allt och ställa i ordning våra dräkter. Saken var den att i vanliga fall när vi är på sci-fi mässorna brukar vi vara bakom nån mässvägg alldeles i närheten av mässområdet. Men den här gången var mässan i en ny hall, och där med fick vi ett nytt backstage-rum. Den var väldigt fin (hade till och med en dusch och kaffemaskin!) men saken var den att det tog 5-7 min att ta sig från ombytet till mässhallen. Låter kanske inte så mycket, men om man har en cosplay rustning som väger en 30 kg så hinner man bli slut innan man hunnit komma fram till besökarna. Som tur var vakterna så pass generösa att Henrik fick ställa in sin dräkt bakom en kodad dörr som var precis innanför mässan. Mycket smidigt!

Endor Backdrop

En helt ny och helt handmålad backdrop av Endor!

* * *

Lördagen

Färdig monter

Förutom att man kunde fota med oss eller skjuta ner troopers med Nerf guns kunde man köpa smycken och unika airbrushade målningar på Star Wars karaktärer. ALLT överskott gick till Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. Vi fick in 41.610 kr – det är ett rekord för oss i Nordic Garrison! På en dag fick vi in ca 20.000 kr! Ett STORT TACK till alla besökare som hjälpte oss, det betyder så mycket!

Vi i 501st och Rebel Legion jobbar alltid efter ett schema, då kanske man får en 3-4 pass att hålla sig till under dagen. Men den här gången var vi så pass många (ca 30 st utklädda+supportrar) att jag själv bara hade ett obligatoriskt pass att vara på. Sen ska man alltid försöka delta i Star Wars paraderna som är två gånger om dagen. Och vill man kan man delta i cosplayparaden också – vilket jag gjorde båda dagarna. Så man fick en del tid att bara vara!

Henrik & Jeremy Bulloch

Ovan: Henrik & Jeremy Buloch     Nedan:Henrik & Chris Judge

Henrik & Chris Judge

Henrik är minst sagt en riktig showstopper. Får till och med kändisar som Jeremy Bulloch att ursäkta sig för att det dröjer med att få fram en kamera att kunna fota sig med! En riktigt trevlig människa!

På morgonen var jag utklädd som Leia, men jag kände att jag verkligen föll i skymundan när jag gick tillsammans med Henrik som spacemarine. Fick bl.a assistera lite och hjälpa till att dokumentera honom. Så om ni har spanat in den senaste filmklippet han lagt upp från sci-fi mässan kan man se att jag väldigt ofta hänger omkring honom. Men sen gick jag runt på egen hand, tills det var dags för mig att gå till den första SW-paraden.

camilla kvant nilsson 9017

Ett till unikum! Har sällan på mig själva luvan när jag är Leia, men märker att det gör mig mer igenkännbar på något vis…  – Foto: Camilla Kvant 

Och sen var det dags för mig att stå tillsammans med Chewbacca, R2D2 och en Jedi Master i fotomontern. Och lika mycket som Chewie kan vara populär, så kan han vara minst lika läskig!

Cecilia ekman 9064

Fotografering vid 501:st montern – Foto: Cecilia Ekman

DSC_0077

Vi hade själva gjort ett litet evenemang där man kunde ha på sig någon av deras nerdigare plagg, och visst skymtade man några fina leggingsar och baddräkter! Här är jag och Cecilia tillsammans med Miss Polli i en annan variant på Artoo baddräkten. (Geeh what a dork face jag är! :) ) – Foto: Anton Nilsson

En annan sak jag hade planerat den dan var att träffa tjejer från Black Milk-communityt på mässan. Och då var det dags för mig att byta om till Artoo Black Milk klänningen och cosplaya Artoo Girl tillsammans med två andra tjejer i samma outfit!

Kan nämnas att det dröjde innan den tredje tjejen kom, men det berodde nog på att kön in till mässområdet var 2 km långt, or so I’ve heard! I vilket fall som helst fick man köa i en 45 min i alla fall.

DSC_0059

Jag och Cecilia innan Fanny kom in. Jag jobbade så hårt för att vi skulle få matchande strumpbyxor! Och det blev ju så bra till slut! – Foto: Anton Nilsson

Vi gick i cosplay paraden. För mig var det inte första gången, men för de andra två var det så. Och det vart mycket uppskattat! Både från oss och besökarna så att säga ;) Bästa thrillingen jag någonsin gjort! Till nästa år har en av oss tänkt att vara Artoo igen, medans jag är Leia. Då kan man få till den där typiska scenen när Leia överlämnar meddelandet till R2D2!

DSC_0089

Här är vi efter cosplay paraden. Fan girl moment anyone?! – Foto: Anton Nilsson

cecilia ekman 9053

Här är vi alla tre! Fanny Kuparinen, Cecilia Ekman och jag. – Foto: Cecilia Ekman

Sen gick jag som Artoo resten av dagen tills mässan stängde och vi alla medverkande i Star Wars montern gick ut och åt :) Kanske inte den bästa ut av kvällar, fick vänta i 2 timmar (vissa längre) på att få vår mat. Och då hade vi förbeställt! Patetiskt! Men när man väl fick maten var den god och jag blev mätt. Vissa gick ut på krogen för att kompensera för middagen, men jag och Henrik var för trötta för att orka vara uppe längre.

Henrik & Anna

At the end of the day

Det var första delen av min helgrapportering! Del två kommer nästa vecka :D /Anna

Till Del 2 av Annas helgrapport från Sci-Fi mässan i Göteborg

2 reaktioner på ”Rapport från Sci-Fi mässan i Göteborg

  1. Ping: Rapport från Sci-Fi mässan i Göteborg – Del 2 | RebellRadion - Svensk Star Wars Podcast

Skriv gärna en kommentar

