Miranda Sherman och hennes Falconbygge – del 2!

Miranda Sherman bloggar om sitt episka Millennium Falcon bygge. Modellen är från FineMolds i skala 1/72. Den innehåller drygt 900 bitar och väger nästan tre kilo.

Om du missat del 1 så kan du klicka HÄR och läsa den först.

***

Millenium Falcon build – Part 2 (and for ever more).

Oskulden är tagen! Nu är den för alltid borta. Aldrig kan jag ta den tillbaka och göra det ogjort.

Jag har nu lyssnat på Peter och Roberts väldigt hypnotiserande, mjuka röster för första gången i Rebellradion-podcast-format.

Min direkta konklusion är att de definitivt bör spela in ljudböcker!
Min andra konklusion är att de är helt sjukt nördiga och jag skulle helt ogenerat ge dem skulden för mitt ökade habegär efter Star Wars-prylar! Deras fel! Helt klart.
Va!? – säger ni. Har du inte lyssnat på en podcast förrän nu!? Men hur sjutton kan du få blogga för dem då?

Som kvinna så; I have my ways, helt enkelt…

Nääääää! I’m just kidding!
Så här var det. När jag kom tillbaka från att ha varit mammaledig i en hel evighet så jobbade Peter på mitt jobb. ÄNTLIGEN! Hade jag en vettig en att prata Star Wars med, fantastiskt!
För att göra en möjligtvis längre historia kortare så: Vi pratade, han frågade, jag sa JA!

Vi gifte oss inte, men nu sitter jag här och bloggar…, det var det jag sa “JA” till, alltså.

Anywhooo…

Sist skrev jag lite gällande vad jag använder för prylar när jag bygger, om hur jag tänker och hur jag gör (FYI, Jag behöver fortfarande byta lim.).

Jag lämnade er vid steg 9, i manualen, av 33 möjliga.
Denna gång ska jag skriva om steg 10.  Som ni ser nedan dock, innehåller sidan två steg (10 och 11). Jag kommer dock bara gå igenom ett steg i taget.

– Phue! Ett kortare inlägg, tack! säger ni.

– Sluta klaga, säger jag.

Steg 10 var relativt enkelt och direkt på. Eftersom många delar repeteras då Falconens karossidor är speglade går det rätt fort att bygga. Det är endast ett fåtal små variationer som skiljer sidorna på farkosten åt.
D38, D36 och D49 är de delar som är annorlunda på de motsatta sidorna, annars är allt lika.

1

Mina katter tycker om lådor. Detta vet alla som har katter, lådor och katter är en för mig oförståelig kärleksromans.
Det kanske var därför Schrödingers katt var i en låda? Jag skulle inte bli förvånad om så var det faktiska fallet till den filosofiska teorins uppkomst. På grund av lådans existens tyckte mina kära katter att det var extra kul att jag satt och byggde i soffan då de fick chansen att leka med locket till modellkittet. Jag var inte lika glad kanske. Här sitter jag och fint läser manualen (eftersom jag är kvinna så gör jag sådant.).

2

Men att jag ville bygga i fred, det brydde sig katterna föga om. Suck…
(Den som tittar riktigt, riiiiiktigt noga kan se en bit av en Tie Fighter som står på köksbordet, om det nu skulle göra någon glad att få se en halv sådan på en bild i dålig kvalitet…).

3

Btw. Fotona i detta inlägg blir osedvanligt dåliga då min buggiga HTC One är inlämnad på ”debuging” och detta tar tydligen ca 3+ veckor… Byt ut den bara! vi vet att det är lösningen på problemet ändå. Tack. I alla fall. Jag gör precis som innan och skär ut alla delar. Detta gjorde jag även för steg 11, men steg 11 tar jag med i nästa inlägg istället. De plastkartor jag använde för detta steg var C och D. (Ber om ursäkt igen för den hemska fotokvaliteten).

4

Look it’s a man, a indifferent looking man.

5

Jag kan inte rekommendera er att sitta i soffan när ni bygger. Det är otroligt dålig arbetsmiljö, speciellt för ryggen. Men vad gör man inte för att få titta på WT-teve medan man bygger. Man får ta det onda med det goda.

6

Efter ett tag fick jag maten serverad mitt i allt stök så jag fick ta en paus i filandet och fixandet.Ni undrar kanske inte vad det är för mat. Men jag kommer berätta ändå. Så klart. Det är ugnsbakade Quornfiléer insmorda i vitlök och basilika med citronsås och tagliatelle. Jag äter inte allt slags kött (är inte vegetarian eller så utan bara jobbig med massa åsikter om djurhållning och grejer) därför äter jag en del köttsubstitut, from time to time.

7

Jag nämnde i förra inlägget att kittets manual inte är perfekt. Sådan irriterar mig. Nedan ser ni en bit (D38) som inte går att placera på annat sätt och ändå hamnar den utanför hela farkostens kaross (chassi, skrov? Har svårt att hitta rätt benämning). Jag hoppas verkligen att sidobitarna som skall monteras i slutet kommer täcka överhängningen!

8

Så här såg det ut när steg 10 var färdigmonterat.

9

För den som har svårt att se skillnad, eftersom jag inte tar några förebilder så har jag ringat in förändringarna nedan.  Jag ska göra stegen tydligare nästa gång. Lovar.

10

Det är härligt och terapeutiskt att sitta och pilla med min Falcon. När motgångarna hopar sig och man bara vill kliva av planeten. Då kliver man in i modellkitts-världen och bara stänger av och zonar in.

I nästa blogginlägg ska vi måla några delar svarta, ni får se mig utan tröja och ni får, i och med det, se mina balla tatueringar. Lika speciell som alla andra så har jag en halvsleeve och lite annan färg på kroppen för att verka speciell.

Hejsvejs!

***

Läs nästa del i Mirandas Falcon Bygg-blogg HÄR

Se fler av Miranda Shermans coola projekt på – msherman.se

En reaktion på ”Miranda Sherman och hennes Falconbygge – del 2!

  1. Ping: Millenium Falcon – Work in progress (forever!?!) | RebellRadion - Svensk Star Wars Podcast

Skriv gärna en kommentar

