Yoda Jedimästaren – recension

P1030546

LEGO Star Wars – Yoda Jedimästaren

En av få Svenska Star Warsnyheter i bokhyllan det här året är LEGO Star Wars: Yoda Jedimästare. Det här är den tredje stora boken av den här typen. Tidigare har vi läst LEGO Star Wars Bildlexikon och härom året kom LEGO Star Wars den stora guiden till alla minifigurer. Precis som de tidigare böckerna får du en exklusiv minifigur i en finurlig förpackning i bokens pärm, den här gången är det en Klonofficer ur någon specialstyrka som vi inte känner till här på Redaktionen. Tidigare har de här figurerna levererats ihopbyggda och inte som här i bitar.  Nu får man bygga själv vilket ju faktiskt är lite roligare.

P1030548

Exklusiv Minifigur

Vad skiljer då den här boken från de två tidigare undrar du kanske? Jo de två andra är mer regelrätta uppslagsverk. Den här boken om Jedimästare Yoda är visserligen full med roliga fakta, men på ett betydligt lekfullare sätt. De mycket fina fotografierna är fulla med roliga små kommentarer och skämt, bitvis lite som en serietidning. Läsningen blir lättsam och rolig och det är tydligt att det inte är en bok främst för inbitna LEGO-samlare utan helt klart för nyfikna barn.

Ett exempel på att boken tagit ett par steg bort från de tidigare uppslagsverken är också att den innehåller sidor som inbjuder till lite mer lekfull interaktion, som det här flödesschemat till exempel. Är du Padawanmaterial?

P1030549

Är du Padawan material?

Yoda Jedimästaren är en perfekt bok för den som gått i skolan några år och både kan ha kul åt bilderna och läsa de skojiga textrutorna. För barn mellan 8 och 10 år ungefär.

Faktarutorna i boken innehåller information som har någon liten koppling till Yoda och är rikt illustrerade med foton på LEGO-set, både nya och några riktiga klassiker som 5402 Yodas Hut till exempel. Men just den informationen, vilket set som är på bilden hittar du inte i den här boken. Texten är fint översatt av Björn Wahlberg på det stora hela, men innehåller (som så ofta) en del märkligheter som direktöversatta substantiv. Daggödlor från Tatooine? Nåja det må vara hänt, och på just den fronten är boken verkligen i gott sällskap.

P1030550

Jedirådet

Boken kommer ut i handeln den 14 oktober 2013 och den får högsta betyg av RebellRadions testpanel, som innehåller kritiska granskare ur aktuell målgrupp.