Millenium Falcon – Work in progress – Part 3

Miranda Sherman bloggar om sitt episka Millennium Falcon bygge. Modellen är från FineMolds i skala 1/72. Den innehåller drygt 900 bitar och väger nästan tre kilo.

Om du missat del 1 så kan du klicka HÄR och läsa den först.

***

Det är fredagkväll och här sitter jag och kuckilurar. Sambon är ute, sonen och katterna sover.

Jag hade kunnat diska, jag hade kunnat plockat i ordning och gjort min plikt som familjemedlem i hemmet. Men, nej. Jag vill klistra ihop plastbitar.

Det är Steg 11 som ska byggas denna gång. Till min hjälp har jag en mindre god Mariestads på 33cl. Om jag känner mig själv rätt kommer den hinna bli avslagen innan jag hunnit dricka upp den för att sedan dricka den ändå för att annars är det slöseri. Blä.

1

Jag filmade faktiskt under tiden jag byggde denna gång.

Tänkte vara modern och Vlogga. Det började med att jag använde min helt nya och utbytta (sa ju att de skulle byta ut min telefon som lösning på buggen jag nämnde i förra inlägget) telefon. Filmningen blev inte bra alls.

Ni kanske får se när jag bygger någon annan gång när tekniken är på min sida istället.

Vem vill egentligen se en person sitta och bygga en plastmodell anyway?

Steg 11 ser ut som nedan. Det ser helt galet rörigt ut men många av bitarna är enbart dubbletter.  Steget innefattar att bygga de två upphöjda sidorna.

2

Det jag tycker är skumt med modellen är att en del saker redan finns på karossen. Men en del saker ska man klistra på. Om man tittar på ena sidan av karossen till exempel (bilden nedan), finns redan ett par mindre delar på plats.

Vem har bestämt det egentligen? Varför är inte de med de andra bitarna i plasthållarna? VA?!

3

Med tanke på hur liten C29 är så kan man tycka att de bitar som redan finns på karossen lika gärna kunde vara bitar som man skulle få klistra på. C29 är helt sinnessjukt små. Ungefär 2*2 mm kanske.

4

Pilligt är det! (kolla in tattsen!).

5

Det är två små bitar i Steg 11 som ska målas svarta. Jag kommer använda modellfärgen för dessa bitar men när jag ska måla hela karossen kommer jag använda både modellfärg och airbrush för att få den rätta smutsiga looken.

Jag är helt novis på airbrush så det ska bli väldigt intressant hur det kommer bli med den saken.
Jag försöker fortfarande förstå hur jag ska ta reda på vad min airbrush-pistol har för fattning för nosen, så jag kan köpa en till nos för större spridning av färgen.
Det har ännu inte Google talat om för mig.

Penseln är väldigt tunn och smal för ökad precision (tycker jag). Och färgen är, som tidigare nämnt; Model Color, med färgnummer: 70950.

När jag valde färger stod jag i två timmar och valde mellan olika nyanser. Som enda tjej i modellbutiken måste jag ha framstått som helt manisk med en hint av enormt kontrollbehov. Så är det kanske också. Oh well… Någon ska väl vara det också.

När jag målar pyttesmå saker så behövs bara pyttelite färg. Därför brukar jag ta aluminiumfolie och skapa en liten ”skål” och ha ett par droppar färg i. Då behöver jag inte diska och inte slösa på onödigt mycket färg heller.

Plus att det går att spara färgen ett par dagar om man stänger igen den lilla ”skålen” genom att klämma ihop den i toppen så att ingen luft kommer in och torkar färgen.

6

Innan jag började med det elfte steget såg karossen ut som nedan.

7

När alla bitar för Steg 11 är på plats ser den ut som nedan.

8

Nästa Steg blir ju Steg 12 av 33. Det innefattar att bygga på insidan av karossen; Spännande!
Det går sakta men säkert framåt. Snart är jag halvvägs genom dessa 900 bitar.
Det jag verkligen längtar till är när jag ska få måla hela skeppet!

Har jag förresten sagt att jag kommer installera LED-belysning i det lilla skeppet och ha den på väggen som nattlampa åt min son?

Jo, så cool mamma är jag. Det ni!

***

Se fler av Miranda Shermans coola projekt på – msherman.se

En reaktion på ”Millenium Falcon – Work in progress – Part 3

  1. Ping: Miranda Sherman och hennes Falconbygge – del 2! | RebellRadion - Svensk Star Wars Podcast

Skriv gärna en kommentar

