Recension: Star Wars Art – Concept

star-wars-art-concept

Star Wars Art: Concept har varit ute i handeln nu i ca 1 månad. Det är en inbunden s.k. coffeetable-bok på 175 sidor. Det här är den fjärde boken i serien. De andra är ”Visions”, ”Comics” och ”Illustrations”, om jag inte minns fel. Genom sidorna får vi iallafall ta del av conceptmålningar från 1975 och framåt. Målningar från alla filmer men även t ex Clone Wars, Star Wars Detours (den där nedlagda serien, ni vet) och dessutom spel som t ex nedlagda Star Wars 1313.

Förordet är signerat den fantastiske Joe Johnston. Måtte han få göra en  helt egen film snart. Sist jag såg honom stod han för regin av Captain America. Doug Chiang (konceptartist för bl a The Phantom Menace) står för introtexten. Konceptartisterna, förutom Joe och Doug, som förekommer i boken är följande: Ryan Church, Nilo Rodis-Jamero (mannen som designade Slave 1. Helt klart värd någon slags Oscar bara för det), Iain McCaig och Erik Tiemens. Målningarna är gjorda med akryl och gouache. Men oroväckande (?) många är gjorda digitalt, vilket ger dem en lite suddig framtoning. Även om det finns fina exempel med den tekniken också. Men det står klart att de alster tillverkade på traditionellt vis är mer detaljerade, skarpare. Intressantare.

Det här är en fin bok, naturligtvis, med stora fina uppslag. Men jag hade ändå önskat mig lite mer McQuarriematerial. Och därmed kanske lite mindre prequelmaterial. Känns som vi fortfarande väntar på den ultimata McQuarrie-boken. Men för 27 dollar på Amazon eller ca 265 Kr på Bokus så är den helt klart köpvärd.

Den får många ljussvärd av 5 möjliga.

Recenserat av,

Peter