Miranda Shermans Falconbygge – del 4

Miranda Sherman bloggar om sitt episka Millennium Falcon bygge. Modellen är från FineMolds i skala 1/72. Den innehåller drygt 900 bitar och väger nästan tre kilo.

Om du missat den här serien så börja med del del 1 – HÄR

***

Att vara singel ha sina fördelar.

När man var singel, barnfri, kattfri, och ja, fri, kunde man sitta uppe långa nätter och bara nörda ner sig i konst, projekt, modellbyggande, böcker, hela internet och lite till.

Nu är det inte så länge.  Jag menar inte att jag inte är fri i kaoset av att vara förälder, bara fri på ett annat sätt.

Att få tid att gå ALL IN och zoona ut, zooma in, är näst intill en omöjlighet såvida man inte har sambovakt och barnvakt. Troligtvis kattvakt också.

På grund av detta kan det emellan åt dröja otroligt lång tid mellan perioderna när jag kan bygga på min kära modell.

MEN!

Nu fick jag tid mellan alla mina 8st projekt (jag layoutar en Star Wars Fan-film bok t.ex.) och resten av livet att bygga på detta 8e underverk.

IMAG0672

Steg 12 av 33.
Jag fick äntligen tillfälle att pröva det nya limmet.

På steg 12 fick man använda lite skruvmejsel också. Det kändes som att jag meckade farkost på riktigt… Med riktigt mycket fantasi till hjälp d.v.s.

IMG_20140107_192228

Eftersom det var så länge sedan jag byggde så tog det ett tag att sortera ut alla bitar och delar så att de var där de skulle för att enkelt hittas.

IMAG0673

Ni vet när man kommer på en idé som först peppar en till tusen ”Fan, vad smart jag är!” som sedan utvecklas till att man känner sig som ett rikspucko för att man inte kommit på det tidigare.

Så var det nu.

Varför har jag inte fyllt i de gråa, nästan oläsliga, bokstäverna som indikerar vilket tråg man ska hämta delarna från?
Jag känner mig som en n00big jubelidiot.

Nåja, nu har jag kommit på detta och delar med mig av det. Nu kan ni alltså känna er som rickspuckon om ni inte redan kommit på denna briljanta, simpla idé när ni bygger modeller.

Fyll i bokstäverna på trågen så att ni snabbt kan se på avstånd vilket tråg som är vilket.

IMAG0680

Detta var nästan alla delar för steg 12. Jag hade helt glömt bort hur pluttigt mycket av dem var. Av någon anledning fann jag detta steg krångligt att förstå hur bitarna skulle sitta. Men tack vare mitt nya fantastiska lim hann jag flytta på bitarna innan de hunnit fastna helt på skrovet.

IMAG0679

Pluttinutt dutt vad pluttigt. De här rördelarna man ska limma fast är helt löjligt sköra och svåra att hantera. De går väldigt sällan att få låds utan att de går i flera bitar.

IMAG0683

Det här är insidan på bakre delen av skrovet. Dessa bitar var väldigt tacksamma att limma på plats. Det fanns färdiga fördjupningar i skrovet och små pluppar på bitarna som gick i varandra.

Det var helt enkelt bara att dutta lim och sätta fast.

Fort gick det. PEW PEW PEW!

Dessa delar var väldigt roliga att sätta på plats. Inte bara p.g.a. att de flesta skruvades på plats utan också för att det nu blev ett skönt ”djup” i skrovet och man börjar få en känsla för hur detaljerad den här modellen faktiskt är. YAY! Roligt!

screen-capture

TITTA SÅ BALLT! Det är ju så coolt!
Nu hoppas jag att steg 13 är minst lika kul med lika peppande slutresultat!

På återseende. /Miranda

***

Se fler av Miranda Shermans coola projekt på – msherman.se

En reaktion på ”Miranda Shermans Falconbygge – del 4

Skriv gärna en kommentar

