Black Series R2-D2 och Maul

Anna Vikmanis gästbloggar om Hasbros 6″ Black Series. 

***

#04 ROTJ R2D2 & #02 TPM Darth Maul

Hallå! Hoppas alla haft en fin Star Wars jul med finfina julklappar! Är väl medveten att jag dragit ut på mina inlägg, så i det här inlägget tar jag upp både R2D2 OCH Darth Maul figurerna tillsammans!

R2-D2 6" Review

R2-D2 6″ Review

Det här är allt man får med R2! Två extra avtagbara raketben, Lukes ljussvärd, periskopet och scannern.

R2-D2 6" Review

R2-D2 6″ Review

Alla extra delar man får till R2. Jättekul att man får med så många tillbehör till R2, känns verkligen som ett slags robot-kit! Men synd att man inte på något vis skulle kunna förvara allting i närheten av honom, så att säga. Hade vart perfekt om han hade haft en lucka där man kunde sparat alla långa smala tillbehör.

R2-D2 6" Review

R2-D2 6″ Review

Närbild på ljussvärdet. Och oturligt nog var ljussvärdet paketerad så den vart sne som en banan. Men jag tror jag lyckades jämna till den sen med hjälp av varmvatten.

Ja vad det gäller R2D2 kommer det bli lite utav en sågning. Han var oväntat plastig, både i utseendet och i handen. Och paint-jobbet känns inte särskilt kvalitativ. Tyvärr. Kanske att jag är för petig vad det gäller känslan att ha den i handen (för min del kommer R2 ändå att stå på hyllan bland resten av samlingen), men då känns paint-jobbet under all kritik. Kom igen, om det är någon förutom sandtroopern som ska ha weathering så är det ju R2. Det är nog det som får honom att se så plastig ut.

Men, R2 verkar kompensera sitt enkla utseende med att ha många funktioner istället! Detta är funktionerna han har:
1) Genom att skruva på hans ”huvud” får man fram hans mittenben.
2) Han kan både öppna de två avlånga luckorna för att sen få ut två små armar.
3) Byta ut de blå panelerna på hans ben mot ett par raketer.
4) Öppna upp tre av R2’s blåa luckor uppe på ”huvudet” för att få plats att stoppa i t ex Lukes ljussvärd.
5) Under alla fötter finns det hjul.

R2-D2 6" Review

R2-D2 6″ Review

1) Här kan man se den tydliga skarven som går över hela ”huvudet” på R2. Jättetråkigt för det förstärker verkligen det plastiga/billiga intrycket. De andra figurerna jag tittat på tidigare har inte några skarvar alls nästan, inga som är så pass tydliga som R2’s är. Sen råkade just min R2 vara ett litet måndagsexemplar med en skrovlig yta (”blobben” brevid ögat). Ser ut som om det skulle råkats bilda en färg-bubbla eller om gjutningen var ett måndagsexemplar, men det känns klart slarvigt.

2) Lite pilliga att få upp. I själva luckdörren finns det två små piggar som sitter vid luckans gångjärn. De ska peta upp de pinnarna/armarna så att de följer med ut och in när man öppnar och stänger de. Kul funktion med fina detaljer!

3) Det är lätt att peta bort de blå panelerna och de sitter väldigt stadigt. Kul detalj!

4) Också en rolig detalj, men hade man många pluttiga tillbehör innan så är det ännu fler småsaker att ha koll på när de små luckorna tas av! Och som sagt, det hade verkligen behövts ett speciellt förvaringsutrymme för R2’s tillbehör. Och särskilt för de här små luckorna. Hur lätt som helst att tappa bort, vart ska man förvara de utan att man glömmer bort de?

5) Tyvärr rullar han inte särskilt bra, lite synd. Föresten är det här det enda stället R2 har lite weathering! Synd att det bara inte var på resten av honom.

Sen stämmer inte R2’s mått riktigt. Tittar vi på de här jämförelsebilderna + fotot ser vi att han ska vara längre och lite tjockare. Då stämmer skalan på de mindre figurerna mycket bättre, om man jämför med fotografierna.

R2-D2 6" Review

R2-D2 6″ Review

R2 till vänster är originalfiguren, den till höger är så stor han egentligen borde vara. Man har alltså scalat ner R2, så han är både för kort och smal egentligen. Synd att man inte gjorde honom i naturlig storlek om det handlade om en sån liten skillnad!

Jämförelse med de mindre figurerna som alltid.

Så kort och gott. R2D2 är ju en av mina favoritkaraktärer, och jag minns när jag såg prototypen av honom på Celebration II i Essen i somras var jag väldigt förväntansfull över att han skulle släppas. SÅ när jag bemöttes av den här lilla plastburken vart jag besviken. Verkar som att man lagt ner mer krut på hans funktioner än utseendet.

Nu, är det dags för Maul…

Maul var jag egentligen inte alls intresserad av att köpa, men är man en samlare så är man det…så han fick åka hem också. Men nu i efterhand är han en av mina nya favoriter till och med!

Darth Maul 6" Review

Darth Maul 6″ Review

Med Maul får man med hans kikare, ljussvärdet och extra huvud (om man egentligen inte ska räkna manteln som redan sitter på honom som extra tillbehöret).

Så här ser Maul ut iklädd sin mantel från alla håll. Den är gjord i en mjuk gummiaktig plast med väldigt fina tygveck. Men just för att det är i ett så pass tjockt material ser han själv lite tjock ut. Den här funktionen hade man nog löst bättre genom att göra hela manteln i tyg, med undantag av huvudluvan kanske om man verkligen vill få det att passa efter hans huvudform. Annars är det alltid tvärt om att man suckar när de mindre figurerna får en tygmantel som ser ut som ett tält på dem. Det finns flera figurer som skulle kunna räddats genom att ha fått en plastmantel istället. Men jag tror att de större figurerna kan hålla upp tygkläder bättre.

Darth Maul 6" Review

Darth Maul 6″ Review

Där emot har man vid bältet blandat både plats och tyg. Risken är att drar man för mycket i tygbitarna vill de rulla ihop sig lite, men annars passar de väldigt bra där. Som sagt, det känns rätt uppfriskande att få se tyg på de större figurerna!


Så här ser det ut när man ska ta på och av Mauls huvud. Även om det är väldigt enkelt att sätta på den är den väldigt flexibel och går att vrida till i olika poser. Utan att den ploppar av halsen eller ser konstigt ut.


Närbilder på Mauls anikste. Tycker att man lyckas bra med hans ansiktsdrag!

Darth Maul ut utan sin mantel. Medans de andra större Black Series figurer är tänkta att kunna stå ”raka i ryggen” märker man att Maul ska stå i sin stridsposition. Så som det högra benet står är så rakt det går att f benet att vara. Klickar man i så att knät är helt rakt kommer vaden att stå utåt. Annars funkar den här dubbelleden som bäst på honom än de andra figurerna. Kanske för att han har sina pösigare byxor.

Darth Maul 6" Review

Darth Maul 6″ Review

Här ser vi det ena benet stå så som det är tänkt enligt lederna, och det är inte särskilt rakt. Men när vill man egentligen posa Maul i givakt? För mig känns det inte som ett problem, men det är alltid lite tråkigt när man ser att en figurs poser är förutbestämda.

Darth Maul 6" Review

Darth Maul 6″ Review

Vi kollar på resten av hans leder! Man märker att hans ben i alla fall vill ställa honom i en förutbestämd pose. Och han har samma slags dubbelledade knän som de andra figurerna, men på Maul passar det väldigt bra. Känns naturligt med hans pösiga byxor.

Under tyget ser vi att han har precis samma leder vid låren som de andra figurerna. Och faktum är att, förutom att hans midja är en enda kulled, är själva bältet en egen led. Alltså kan man vrida till den utan att det påverkar benen eller överkroppen. En liten överdriven detalj kanske, men kan betyda mycket när det kommer till att posa till honom. Skulle själva bältet sitta ihop med överkroppen t ex skulle den säkert hamna på sniskan och vara i vägen vid benen. Ju fler fristående leder desto bättre!

Fina tygvecks-detaljer här och var.

Darth Maul 6" Review

Darth Maul 6″ Review

Visserligen är hans händer anpassade efter hur han kan posa med ljussvärdet, men med den här armposen kan man riktigt se det framför sig hur Maul sitter på sin speeder bike! Man kan ju alltid drömma att Hasbro skulle ge ut den…

Vi tar oss en närmare titt på hans ljussvärd och kikare.
Ljussklingorna går att ta av, och sitter stadigt i. Och när jag väl öppnade förpackningen och såg det uppdelade handtaget blev jag lite orolig –jag kommer säkert att råka vrida till den åt fel håll varje gång. Men Hasbro har vart så pass smarta att pluggarna som sätter ihop de inte går att sätta de på något annat sätt en hur de är formade. Så det kommer alltid att se ut som det ska!

Närbilder på Mauls electrobinocular. Fin weathering!

Då har jag gått igenom hela första vågen av figurer! Och allt som allt? Jag är väldigt glad över att Hasbro har bestämt sig för att göra denna storlek av figurer. Det kanske är bara jag, men jag har alltid sett 6” som en standardstorlek på actionfigurer…Vilket fall som helst så har jag själv alltid samlat på figurer i den här storleken (andra figurer jag har är bl a Jack Sparrow, Robocop, hjältarna från Watchmen-filmen) så jag blev otroligt glad när jag hörde att det skulle komma Star Wars figurer som skulle kunna passa in i figursamlingen!

Och självklart är jag intresserad av de andra figurerna som redan finns och är på väg, så räkna med fler närgångna bildreviews från mig! ;)

***

Har du missat Anna Vikmanis tidigare recensioner så hittar du dem här –

Black Series #01 Luke Skywalker

Black Series #03 Sandtrooper

Black Series Special Edition Boba Fett

Skriv gärna en kommentar

