15 år med Jar Jar

JarJar rolling stone
Jar Jar Superstar

Det är redan 15 år sen Episode 1 hade premiär. Kommer ni ihåg vad ni gjorde för 15 år sen? Rolling Stone omslaget här ovanför jobbar på Jar Jars Superstar-status men påminner också om att det är krig mitt Europa i Kosovo och Marilyn Manson talar lite sans i efterdyningarna av skolmassakern i Columbine.

Star Wars Episode I – Det Mörka Hotet hade premiär den 19 maj i USA, men vi fick vänta nästan hela sommaren här ända fram till den 19 augusti 1999. Jag tror det är en dag dag de flesta av oss kommer ihåg. Jag såg filmen på Sergel 1 i Stockholm på premiärdagen och många gånger till de följande veckorna. Vad jag tycker om filmen tänker jag inte gå in på mer än att jag säger att jag gillar den. Mer nu än då. Helt oavsett vad de gamla fansen tyckte så tog en helt ny generation den här filmen, inklusive skräninge,flaxige Jar Jar Binks till sitt hjärta. Det har tagit en 10 – 15 år men jag har vant mig vid Jar Jar också. Faktum är att det är mycket med Jar Jar som jag gillar nu förtiden.

Den här filmen har tagit mer än sin beskärda del av kritik under åren men faktum är att den har åldrats ganska väl, kanske inte riktigt som ett fint vin, men den har heller inte blivit vinäger. Om du gått omkring och känt att Det Mörka Hotet floppade den där sommaren 1999 så kan det kanske vara intressant med lite siffror. Enligt StarWars.se drog Ep1 in $28,5 miljoner på premiärdagen i USA. Det var  då ett nytt rekord. Totalt drog den in $923 miljoner, och då räknar vi inte in reklamintäkter. Pepsi lär ha betalat enastående fyra miljarder (!) kronor för reklamrättigheter. Och vintern 2012 tillkom 3D releasen och med den tog sig Star Wars The Phantom Menace upp på top 5 Boxofficelistan. Inte illa!

Om det var länge sedan du såg Episod I så är ju idag en perfekt dag att återbesöka Naboo och Mos EspaTatooine. Återupplev Anakin Skywalkers orginstory, The Boonta Eve Classic och se the Duel of the fates, den bästa fäktningscen som gjorts. Punkt.

Värm upp med den här trailern (som tog TIMMAR att ladda hem på ditt 48.8k modem 1999)

Källa: StarWars.se, YouTube & IMDB

Skriv gärna en kommentar

